پرستاری در آلمان و شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان

به سبب استانداردهای بالای زندگی در آلمان بخش بزرگی از جامعه‌ تا دوران پیری از یک سلامت بدنی خوبی برخوردارند. با افزایش امید به زندگی، پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد، همزمان تقاضا به رشته‌ی پرستاری، کمک پرستاری، مراقبت از سالمندان و مراقبت‌های اولیه‌ی پزشکی به شدت افزایش یافته است.
در آلمان بیش از ۱.۷ میلیون پرستار و نیروی کار ماهر مراقبت از سالمندان مشغول به کار می‌باشند که از این تعداد حدود ۳۰۰.۰۰۰ نفر نیروی کار خارجی می‌باشند. حدود ۸۰.۰۰۰ نفر در حوزه‌ی مراقبت از سالمندان، ۵۰.۰۰۰ نفر به عنوان دستیار و ۳۰.۰۰۰ نفر نیز به عنوان پرستار ماهر و متخصص مشغول به کار هستند. اکنون نیز آلمان به ۲۵.۰۰۰ نیروی پرستار و مراقبت از سالمندان نیاز دارد.
هر چند که آلمان از سیستم توسعه‌یافته و پایدار حوزه سلامت برخوردار می‌باشد، با این وجود با کمبود نیروی کار ماهر در حوزه‌ی پرستاری و مراقبت از سالمندان به شدت رنج می‌برد. بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، خانه‌های سالمندان و دیگر نهادهای مرتبط با پرستاری در آلمان همواره در جستجوی نیروی کار ماهر در سطوح و توانایی‌های مختلف می‌باشند تا نیاز رو به روشد در مشاغل حوزه سلامت و پرستاری را پوشش دهند. پیش‌بینی‌های کارشناسان آلمانی از تداوم نیاز کشور به نیروی کار ماهر پرستاری همچنان در سالهای آتی نیز حکایت دارد.
پرستاران و نیروی کار مراقبت از سالمندان از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا یا کشورهای لیختن‌اشتاین، ایسلند، سوئیس و نروژ بدون هیچ پیش‌شرطی می‌توانند برای کار در آلمان اقدام کنند. شهروندان دیگر کشورها نیز ملزم به درخواست اجازه‌ی کار در آلمان می‌باشند. قاعدتا تائید آژانس کاریابی فدرال آلمان مورد نیاز است. پرستاران و نیروی کار مراقبت از سالمندان می‌توانند از کشورهای ثالث به آلمان برای کار در حوزه‌ی پرستاری یا گذراندن دوره‌ی کارآموزی در آلمان (Ausbildung) اقدام کنند. قبلا در مقاله کاملی به موضوع کارآموزی در آلمان پرداخته‌ام که اگر خواهان مهاجرت از طریق کارآموزی می‌باشید، می‌توانید نخست مقاله یادشده را مطالعه نمایید.
پیش‌شرط‌های پرستاری و مهاجرت از طریق پرستاری به آلمان چیست؟
مدرک اتمام تحصیلی معتبر و مورد تائید آلمان
دانش زبانی آلمانی حداقل B1 یا B2
عدم سوء پیشینه در رابطه با حرفه‌ی پرستاری یا مراقبت از سالمندان از کشور خود
تجربه‌ی کاری حداقل ۲ ساله
حقوق ماهیانه‌ی پرستاران در آلمان چقدر هست؟
بنا به حوزه‌ی کاری، پرستاری حقوق‌های متفاوتی دریافت می‌کنند. پرستاران و یا نیروی کاری که دارای تخصص و تجربه‌ی کافی باشند مطمئنا از حقوق و مزایای زیادتری برخوردارند. اما برای مثال مراقبین از سالمندان به طور متوسط در ماه ۱۸۰۰ یورو درآمد خالص دارند. درآمد پرستاران مراقب کودک نیز حدود ۲.۲۰۰ تا ۳.۲۰۰ یورو در ماه می‌باشد. پرستاران با مدرک لیسانس دارای درآمدی خالص حدود ۴.۹۰۰ یورو به صورت ماهیانه می‌باشند که این رقم برای پرستاران دارای مدرک کارشناسی ارشد بالغ بر ۵.۹۰۰ یورو هست.
نحوه‌ی یافتن شغل برای پرستاران در آلمان چگونه می‌باشد؟
پرستاران و نیروی کار مراقبت از سالمندان می‌توانند با توجه به پیش‌شرط‌های لازم که در سطور بالا ذکر شد اقدام به جستجوی شغل در آلمان نمایند. آژانس‌های کاریابی متعددی در آلمان همچون پرتال Make it in Germany آگهی مشاغل مرتبط را لیست می‌کنند. آژانس فدرال کاریابی آلمان نیز یکی از مراجع معتبر برای جستجوی کار می‌باشد. علاوه بر موارد گفته شده شما می‌توانید از پرتال‌های کاریابی آلمانی معتبری همچون Stepstone، Indeed و یا Monster نیز برای جستجوی کار در آلمان استفاده کنید.
وظایف پرستاران در آلمان چیست؟
به عنوان پرستار در آلمان شما به مراقبت عمومی از بیماران خواهید پرداخت، در عین حال تعویض پانسمان زخم، رسیدگی به بهداشت ابتدایی بیمار، دادن دارو و … نیز جزء وظایف پرستاران می‌باشد.
آیا می‌توان به عنوان پرستار دوره‌ی کارآموزی در آلمان را گذراند؟
به مانند دیگر مشاغل پرستاران و مراقبین از سالمدان نیز می‌توانند با بجای آوردن پیش‌شرط‌های لازم دوره‌ی کارآموزی در آلمان را بگذرانند. حقوق سال اول دوره‌ی کارآموزی پرستاری در آلمان ۱۰۴۰ یورو خالص می‌باشد.