مجموعه انیمیشن‌های آلمانی سطح‌بندی شده (A1-A2-B1-B2-C1-C2)

انیمیشن‌های آلمانی برای یادگیری و تقویت زبان آلمانیتقویت مهاری شنیداری با انیمیشن‌ها و کارتونهای آلمانی:
انیمیشن‌ها به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای رایگان کمک‌آموزشی برای یادگیری و تقویت مهارت شنیداری در هر زبانی از جمله زبان آلمانی بکار می‌روند. زبان‌آموزان آلمانی در تمامی سطوح مقدماتی (A1-A2)، متوسط (B1-B2) و پیشرفته (C1-C2) نیز بنا به اهداف و نیاز خود می‌توانند از انیمیشن‌های سطح‌بندی شده نهایت استفاده را ببرند. انیمیشن‌های آلمانی جذابیت بسیاری برای کودکان دارند و می‌توان به عنوان ابزار کمک‌آموزشی از آنها استفاده نمود.
در مقاله زیر به معرفی کامل برخی از جذابترین انیمیشن‌های آلمانی خواهم پرداخت. با کلیک بر روی عنوان انیمیشن‌ها می‌توان به صورت رایگان تماشا و یا دانلود کرد.

1) Käpt’n Blaubär – Der Film

انیمیشن فوق در سال ۱۹۹۹ و بر اساس فیلمنامه‌ای از والتر مورز و به کارگردانی هایو فغای‌تاق منتشر شده است. در سال ۲۰۰۰ و در رده بهترین فیلم کودکان موفق به دریافت نشان از جایزه فیلم آلمان (Deutscher Filmpreis) که جزء معتبرترین جشنواره‌های سینمایی آلمان ‌می‌باشد، گردید. ‌
انیمیشن مذکور ساخت آلمان بوده و زبان اصلی آن نیز آلمانی می‌باشد. در عین حال مدت زمان انیمیشن نیز ۸۵ دقیقه است. انیمیشن را می‌توانید به صورت رایگان از اینترنت تماشا کنید. انیمیشن مناسب زبان‌آموزان سطح متوسط (B1-B2) می‌باشد.

2) Die drei Räuber

انیمیشن ۳ سارق محصول سال ۲۰۰۷ آلمان و به کارگردانی هایو فغای‌تاق می‌باشد. فیلم بر اساس داستانی مصور به همین نام که در سال ۱۹۶۱ و به قلم تومی اونگرر، تصویرگر بنام فرانسوی به تصویر کشیده شده بود، ساخته شده است. مدت زمان فیلم انیمیشنی ۳ سارق ۷۵ دقیقه بوده و زبان اصلی آن نیز آلمانی می‌باشد. انیمیشن آلمانی ۳ سارق مناسب زبان‌آموزان سطح متوسط (B1-B2) می‌باشد.
انیمیشن آلمانی ۳ سارق را می‌توانید به صورت رایگان از سایت آرشیو مشاهده و دانلود کنید.

3) Pettson & Findus: Fun Stuff

انیمیشن بر اساس کتاب مصوری از نویسنده سوئدی Sven Nordqvist در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. کارگردان انیمیشن فوق علی صمدی احدی، کارگردان تورک‌تبار(متولد ۱۳۵۱ تبریز) می‌باشد که در زمان جنگ ایران و عراق به آلمان مهاجرت نموده است.
زبان اصلی انیمیشن مذکور آلمانی بوده مدت زمان آن نیز ۸۵ دقیقه می‌باشد. موزیک انیمیشن نیز ساخته Ali N. Aşkın آهنگ‌ساز برجسته تورک‌تبار که خالق موسیقی آثاری مشهوری همچون Tatort، Türkisch für Anfänger و … را در کارنامه خود دارد‌، می‌باشد.
انیمیشن “پتسون و فایندوس: چیزهای سرگرم کننده” را می‌توانید به صورت رایگان از شبکه آلمانی ZDF مشاهده و دانلود کنید. انیمیشن فوق مناسب زبان‌آموزان سطح پیشرفته (C1-C2) می‌باشد.

4) Konferenz der Tiere

انیمیشن آلمانی “کنفرانس حیوانات” در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۰ منتشر شده است. کنفرانس حیوانات از روی کتابی به همین نام نوشته اریش کستنا نویسنده و شاعر مشهور آلمانی ساخته شده است. زبان اصلی فیلم آلمانی بوده و مدت زمان انیمیشن ۹۳ دقیقه می‌باشد. انیمیشن کنفرانس حیوانات قابل مشاهده به صورت رایگان می‌باشد .انیمیشن مناسب زبان‌آموزان سطح متوسط (B1-B2) می‌باشد.

5) Die Biene Maja

انیمیشن آلمانی “مایا زنبور عسل” محصول مشترک آلمان و استرالیا در سال ۲۰۱۴ می‌باشد. کارگردان آن الکس اشتادامن بوده و به دو زبان آلمانی و انگلیسی منتشر شده است. انیمیشن آلمانی “مایا زنبور عسل” را می‌توانید به رایگان از سایت دیلی موشن تماشا کنید. انیمیشن “مایا زنبور عسل” مناسب زبان‌آموزان سطح متوسط (B1-B2) می‌باشد.

6) Ritter Rost

انیمیشن Ritter Rost اقتباس شده از مجموعه کتاب‌های آلمانی کودکان به همین نام اثر نویسنده آلمانی یورگ هیلبرت می‌باشد. انیمیشن در ژانویه ۲۰۱۳ انتشار یافته و زبان اصلی آن آلمانی می‌باشد.
انیمیشن آلمانی مذکور را می‌توانید به صورت رایگان در شبکه ZDF آلمان مشاهده کنید. انیمیشن فوق مناسب زبان‌آموزان سطح پیشرفته (C1-C2) می‌باشد.

7) Der kleine Rabe Socke 2 – Das große Rennen

انیمیشن آلمانی فوق بر اساس مجموعه کتاب‌های مصوری به همین نام ساخته شده است. اولین بخش انیمیشن مذکور در سال ۲۰۱۲ و بخش دومش در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ نخست در سوئیس و سپس در ۲۰ آگوست ۲۰۱۵ در آلمان نمایش داده شده است. بخش سوم انیمیشن فوق در سال ۲۰۱۹ اکران گردیده است.
زبان اصلی انیمیشن آلمانی بوده و از Apple TV قابل تماشا می‌باشد. انیمیشن “مایا زنبور عسل” مناسب زبان‌آموزان سطح متوسط (B1-B2) می‌باشد.

8) Der kleine Ritter Trenk

ترنک شوالیه کوچک انیمیشن آلمانی می‌باشد که از مجموعه داستان‌های مصوری به همین نام ساخته شد است. اولین مجموعه از این انیمیشن آلمانی در سال ۲۰۱۱ منتشر گردیده و تاکنون نیز ۲۶ قسمت تهیه و تدوین شده است.
هر بخش از انیمیشن شوالیه کوچک ترنک ۲۶ دقیقه می‌باشد و زبان اصلی آن نیز آلمانی است. انیمیشن مذکور را می‌توانید از شبکه ZDF آلمان مشاهده کنید. ترنک شوالیه مناسب برای زبان‌آموزان با سطح زبانی (B1-B2) می‌باشد.

9) Lauras Stern und die Traummonster

انیمیشن آلمانی “ستاره لورا و هیولاهای رویایی” در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱ در سینماهای آلمان اکران شده است. انیمیشن فوق سومین فیلم از مجموعه کتاب‌های کودکان به نام ستاره‌های لارا به قلم کلائوس بام‌قارت می‌باشد. انیمیشن آلمانی “ستاره لورا و هیولاهای رویایی” محصول آلمان بوده و زبان اصلی آن نیز آلمانی می‌باشد. مدت زمان انیمیشن ۶۵ دقیقه می‌باشد.
انیمیشن آلمانی “ستاره لورا و هیولاهای رویایی” قابل تماشا از شبکه‌ی Netflix و یا Sky Store می‌باشد. انیمیشن فوق مناسب برای سطوح (C1-C2) است.

10) Urmel aus dem Eis

انیمیشن آلمانی “اورمل یخی”اثر نویسنده آلمانی کتاب‌های کودکان ماکس کغوزه می‌باشد. این انیمیشن از روی جلد اول از مجموعه دوازده جلدی کتابهای اورمل ساخته شده است. این انیمیشن در سال 1969 تحت عنوان Urmel from the Ice به عنوان یک نمایش عروسکی توسط Augsburger Puppenkiste در چهار قسمت فیلمبرداری شده و به طور مکرر از شبکه ARD آلمان پخش شده است.
انیمیشن آلمانی “اورمل یخی” به صورت رایگان از یوتیوب قابل مشاهده می‌باشد. انیمیشن آلمانی اورمل یخی مناسب سطوح (A1-A2) می‌باشد.

11) Komm, wir finden einen Schatz

انیمیشن آلمانی “بیا، گنج پیدا کنیم” از اثر نویسنده کتاب‌های آلمانی کودکان Janosch اقتباس شده است. کتاب ذکر شده برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ منتشر گردیده است. انیمیشن آلمانی “بیا، گنج پیدا کنیم” ابتدا در سال ۲۴ مه‌ ۲۰۱۲ منتشر گردیده است.
انیمیشن آلمانی “بیا، گنج پیدا کنیم” را می‌توانید به صورت رایگان از یوتیوب به صورت کامل مشاهده کنید. انیمیشن فوق برای سطوح (B1-B2) مناسب می‌باشد.

12) Kleiner starker Panda

انیمیشن آلمانی “پاندای کوچک قوی” یک انیمیشن خانوادگی کودکانه محصول سال ۲۰۱۱ به کارگردانی مایکل شومان است. این فیلم محصول مشترک چین، آلمان، فرانسه، اسپانیا و بلژیک است و در 3 فوریه 2011 در چین اکران شد. انیمیشن “پاندای کوچک قوی” به ۳ زبان ماندارین، آلمانی و انگلیسی و با بودجه‌ای بالغ بر ۴ میلیون یورو ساخته شده است. مدت زمان انیمیشن آلمانی “پاندای کوچک قوی” ۸۵ دقیقه بوده و آنرا می‌توانید به زبان آلمانی به صورت رایگان از یوتیوب مشاهده کنید. انیمیشن آلمانی پاندای کوچک قوی منابس زبان‌آموزان (B1-B2) می‌باشد.

13) Keinohrhase und Zweiohrküken

انیمیشن آلمانی ” خرگوش بدون گوش و جوجه دو گوش” به کارگردانی و نویسندگی تیل اشوایگا می‌باشد که در سال ۲۰۱۳ منتشر گردیده است. انیمیشن آلمانی فوق بر اساس داستان‌های مصوری از کلائوس بام‌قارت و تیل اشوایگا ساخته شده است. زبان اصلی انیمیشن فوق آلمانی بوده و مدت زمان آن ۷۵ دقیقه می‌باشد.
انیمیشن آلمانی ” خرگوش بدون گوش و جوجه دو گوش” را می‌توانید به صورت رایگان از سایت دیلی موشن تماشا کنید.

14) Jasper und das Limonadenkomplott

انیمیشن آلمانی ” یاسپر و توطئه‌ی لیمونادها” محصول سال ۲۰۰۸ آلمان و به کارگردانی Eckart Fingberg می‌باشد. زبان اصلی فیلم آلمانی بوده و مدت زمان آن نیز ۸۶ دقیقه می‌باشد.
انیمیشن آلمانی ” یاسپر و توطئه‌ی لیمونادها” قابل تماشا در گوگل پلی می‌باشد.

15) Die Tigerentenbande

انیمیشن آلمانی فوق بر اساس طرح‌های تصویرگر آلمان یانوش ساخته شده و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ تولید شده است. انیمیشن “گروه اردک‌ببر” محصول مشترک آلمان، اسپانیا و لهستان بوده و زبان اصلی آن آلمانی می‌باشد. انیمیشن “اردک‌ببر” در ۲ فصل ۲۶ قسمتی ساخته شده است. مدت زمان هر اپیزود نیز ۱۵ دقیقه می‌باشد. انیمیشن آلمانی اردک‌ببر قابل تماشا از شبکه‌های ARD Plus و RTL+ می‌باشد.

16) Die Flucht zu den Pinguinen

انیمیشن آلمانی “فرار به پنگوئن‌ها” به نویسندگی و کارگردانی گۆنتر غِتچ می‌باشد. تاریخ ساخت انیمیشن فوق مربوط به دوره جمهوری دمکراتیک آلمان به سال ۱۹۸۴ می‌باشد. متاسفانه نسخه رایگان انیمیشن آلمانی “فرار به پنگوئن‌ها” در اینترنت موجود نیست.

17) Benjamin Blümchen

یک سریال انیمیشنی آلمانی است که ماجراهای یک فیل دوست‌داشتنی و ناطق به نام بنجامین را روایت می‌کند که در شهر خیالی Neustadt زندگی می‌کند. سریال انیمیشنی آلمانی فوق یکی از موفق‌ترین نمایشنامه‌های رادیویی آلمان در حوزه کودکان می‌باشد. تاکنون ۱۵۶ قسمت از سریال کارتونی بنیامین فیل تهیه و تدوین گردیده است. انیمیشن فوق را می‌توانید به صورت رایگان از یوتیوب مشاهده کنید.

18) Geschichten aus Mullewapp

انیمیشن آلمانی “داستان‌های موله‌واپ” بر اساس مجموعه کتابهای کودکان هلمه هاینه است. انیمیشن فوق محصول مشترک آلمان- ایتالیا می‌باشد که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ و در ۲ فصل ۵۲ قسمتی منتشر گردیده است. زبان اصلی انیمیشن آلمانی می‌باشد و قابل تماشا از سایت Amazon است. مناسب زبان‌آموزان سطح (B1-B2) است.

19) Prinzessin Lillifee

“پرنسس لیلیفی” یک مجموعه انیمیشنی آلمانی است که از مجموعه کتاب‌های کودکان مونیکا فینستربوش اقتباس شده است. انیمیشن در رابطه با ماجراهای یک پری شاهزاده به نام لیلیفی است که در قلمرو جادویی Pinkovia زندگی می کند. لیلیفی همراه با گروهی از دوستان جادویی خود که شامل اسب تک‌شاخ و حیوانات سخنگوی دیگر می‌باشد، تلاش می‌کند تا یکدلی را در پادشاهی خود حفظ کند و در عین حال در مورد دوستی، مهربانی و مسئولیت پذیری بیاموزد.
بخش‌های برگزیده‌ای از انیمیشن آلمانی پرنسس لیلیفی در یوتیوب به صورت رایگان در دسترس می‌باشد.

20) Wickie und die starken Männer

پخش اولیه انیمیشن آلمانی “ویکی و مردان قوی” از سال 1972 تا 1974 نتیجه یک همکاری بین‌المللی بود. ویکی بر اساس مجموعه کتاب‌های کودکان سوئدی “Vicke Viking” اثر رونر جانسون است و به مانند انیمیشن آلمانی مایا زنبول عسل، توسط یک تیم ژاپنی برای شبکه تلویزیونی ZDF آلمان تولید شده است.
ویکی یک پسر جوان وایکینگ است که با پدر و مادرش در دهکده کوچک وایکینگ زندگی می کند. او یک وایکینگ معمولی نیست چون به مانند دیگر وایکینگ‌ها، خیلی قوی و شجاع نیست اما به لطف هوش غیرمعمولش اغلب پاسخی برای مشکلات به ظاهر غیرقابل حل در دهکده پیدا می کند.
انیمیشن “ویکی و مردان قوی” به مانند مایا زنبور عسل، به عنوان یک مجموعه انیمیشن سه بعدی در سال ۲۰۱۴ بازسازی شده است. انیمیشن آلمانی “ویکی و مردان قوی” را می‌توانید به صورت رایگان در یوتیوب تماشا کنید.

21) Briefe von Felix

“نامه‌هایی از فلیکس” یک مجموعه انیمیشنی آلمانی است که با الهام از شخصیت کتاب کودک ساخته آنت لانگن و کنستانزا دروپ ساخته شده است. انیمیشن ماجراهای جذاب فلیکس، یک خرگوش مخمل را روایت می کند. فیلیکس در حالی که با مکان‌های جدید روبرو می‌شود و با شخصیت‌های منحصربه‌فرد ملاقات می‌کند، نامه‌هایی را برای صاحبش، سوفی، ارسال می‌کند و جزئیات تجربیات و اکتشافاتش را به او شرح می‌دهد. این سریال انیمیشنی مضامین دوستی، کنجکاوی و پشتکار را برجسته می‌کند.
برگزیده‌هایی از انیمیشن “نامه‌هایی از فلیکس” را می‌توانید در یوتیوب تماشا کنید. مناسب سطح (B1-B2) می‌باشد.

22) Die Ketchup-Vampire

این مجموعه کارتونی که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ پخش شد، درباره یک گروه جدیدی از خون‌آشام‌هایی است که اگرچه از نوادگان مستقیم کنت دراکولا هستند، اما مودب و دوستانه هستند. آنها خون‌آشام‌های کچاپ هستند و آب گوجه‌فرنگی را ترجیح می‌دهند، اما از آنجایی که روش مدرن خون‌آشامی آن‌ها نادیده گرفته می‌شود، دائماً توسط همتایان معمولی‌تر خود به چالش کشیده می‌شوند.
انیمیشن آلمانی ” خون آشام های کچاپ ” را می‌توانید به صورت رایگان از یوتیوب تماشا کنید.

23) Nick Knatterton

این مجموعه کارتونی بر اساس مجموعه کتابهای مصور مانفرد اشمیت ساخته شده است. شخصیت اصلی داستان، نیک کناترتون، یک کارآگاه خصوصی، موارد جدید تازه را در ۱۵ قسمت (۱۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای) کشف می کند. انیمیشن آلمانی “نیک کناترتون” را می‌توان به صورت رایگان از یوتیوب مشاهده کرد.

24) Der kleine Eisbär

انیمیشن آلمانی “خرس قطبی کوچک” بر اساس مجموعه کتاب‌های کودکان و نوجوانان اثر هانس دی بیر می‌باشد. داستان خرس قطبی جوان و شجاعی را که در قطب شمال زندگی می کند به تصویر می‌کشد. لارس با گروه متنوعی از دوستانش وارد ماجراجوییهای هیجان انگیزی می شود که اهمیت دوستی، شجاعت و حفظ محیط زیست را برجسته می کند. انیمیشن “خرس قطبی کوچک” را می‌توانید به صورت رایگان از یوتیوب تماشا کنید. خرس قطبی کوچک مناسب سطوح (A1-A2) می‌باشد.

25) Ottifanten

” اوتیفانتن” موجودی فیل مانند است که توسط کمدین آلمانی اوتو وآلکِس خلق شده است. این مجموعه تلویزیونی شامل 13 قسمت است که داستان خانواده‌ای از اوتیفانتن، از برونو تا پدربزرگ بومل را روایت می کند. انیمیشن آلمانی” اوتیفانتن” قابل مشاهده به صورت رایگان در یوتیوب می‌باشد.

26) Heidi

“هایدی” یک سریال انیمیشنی است که از رمان کلاسیک سوئیسی نوشته یوهانا اسپیری الهام گرفته شده است. داستان که در کوه‌های آلپ سوئیس اتفاق می‌افتد، یک دختر جوان با روحیه به نام هایدی را تفسیر می‌کند که به خانه پدربزرگ گوشه‌نشینش نقل مکان می‌کند.
هایدی در حالی که با زندگی جدید خود سازگار می شود، با پسر محلی به نام پیتر دوست می‌شود و زیبایی های طبیعت را کشف می کند و همه اینها در حالی است که درس های ارزشمند زندگی را می آموزد. همه‌ی بخشهای انیمیشن “هایدی” به زبان آلمانی قابل مشاهده به صورت رایگان از شبکه ZDF می‌باشد. انیمیشن آلمانی هایدی مناسب برای زبان‌آموزان سطح (B1-B2) است.

27) Sauerkraut

این مجموعه کارتونی بر اساس کتاب هلمه هاینه، داستان دهکده‌ای کوچک به نام Sauerkraut را روایت می کند، جایی که شهردار آن یک خوک است، مدرسه توسط یک لاک پشت 200 ساله اداره می شود و امور معنوی توسط یک تمساح انجام می شود که به لهجه برلینی صحبت می‌کند. انیمیشن آلمانی مذکور را می‌توانید از یوتیوب تماشا کنید. مناسب سطح (C1-C2) می‌باشد.

28) Fix und Foxi

“فیکس و فوکسی” یک مجموعه انیمیشنی آلمانی بر اساس مجموعه کتاب‌های کمیک آلمانی است که توسط رولف کائوکا ساخته شده است. این مجموع انیمیشنی به ماجراهای هیجان‌انگیز دو خواهر و برادر روباه انسان‌نما، فیکس و فوکسی می‌پردازد. آنها رازها را حل می‌کنند، به دیگران کمک می‌کنند و درس‌های ارزشمند زندگی را در طول راه می‌آموزند. خواهر و برادر، همراه با گروه دوستانشان، دنیای پیرامون خود را با کنجکاوی و اشتیاق کشف می کنند.
انیمیشن آلمانی “فیکس و فوکسی” را می‌توان به صورت رایگان از کانال رسمی یوتیوب مجموعه تلویزیونی نگاه کرد. فیکس و فوکسی مناسب سطوح (B1-B2) است.

29) Tabaluga

“تابالوگا” یک اژدهای سبز کوچک است، شخصیتی که توسط پیتر مافای خواننده راک آلمانی، رولف زوکوفسکی نویسنده آهنگ‌های کودکان و گرگور روتسچالک، ترانه‌سرای مافای خلق گردیده است. این مجموعه کارتونی که در ابتدا به عنوان بخشی از یک آلبوم مفهومی ساخته شد، داستان اژدهای کوچک و کشور زادگاهش “گرونلند” را روایت می کند. بخشی از ویدئوهای تابالوگا به صورت رایگان در یوتیوب قابل مشاهده می‌باشد. تابالوگا را می‌توانند زبان‌آموزان سطح (A1-A2) تماشا کنند.

30) Die Olchis

یک سریال انیمیشنی آلمانی بر اساس مجموعه کتاب‌های کودک نوشته ارهارد دیتل است. سریال حول محور خانواده‌ای از موجودات عجیب و غریب و سبز رنگ می چرخد که در یک محل دفن زباله زندگی می کنند و عاشق همه چیزهای کثیف هستند.
“اولچی‌ها” از طریق ماجراهای ناگوار خود، مسائل زیست محیطی، بازیافت زباله و پایداری را به بینندگان آموزش می دهند. انیمیشن آلمانی فوق به صورت کاملا رایگان از یوتیوب قابل مشاهده می‌باشد. اولچی‌ها مناسب زبان‌آموزان سطح (B1-B2) می‌باشد.

31) Timm Thaler

این مجموعه کارتونی بر اساس رمان جیمز کروس ساخته شده است که در آن پسر جوانی با یک بارون معامله خطرناکی می کند. او لبخند خود را می فروشد و در ازای آن توانایی برنده شدن در هر شرط را دریافت می‌کند. اولین پخش مجموعه انیمیشنی فوق در سال ۱۹۷۹، در ۱۳ قسمت پخش شد. در یوتیوب می‌توانید به صورت رایگان مجموعه فوق را تماشا کنید. انیمیشن فوق مناسب سطوح (B1-B2) می‌باشد.

32) Tobias Totz

“توبیاس توتچ” در باغ وحش کار می کند. بهترین دوست او یک شیر است که بزرگترین آرزویش عاشق شدن است. اما از آنجایی که توبیاس یک نگهبان باغ وحش است، او به آفریقا پرواز می کند تا برای بهترین دوست خود به دنبال همسری بگردد، جایی که ماجراهای زیادی در پی دارد. انیمیشن آلمانی “توبیا توچ” را می‌توان به صورت کامل و رایگان از یوتیوب مشاهده نمود. توبیاس توچ مناسب سطوح (B1-B2) است.